loading...
آخرالزمان و مهدی موعود
حسن بازدید : 3 پنجشنبه 07 دی 1391 نظرات (0)

آرامش و محبت در سایه ی همسری

«و من آیاته أن خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها و جعل بینكم مودّةً و رحمةً إنّ فى ذلك لآیاتٍ لقوم یتفكّرون (سوره روم، آیه 21) ؛ و از جمله نشانه‏هاى (توانایى و یگانگى) او این است كه براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در كنار آنها آرامش یابید. و همو در میان شما دوستى و مهربانى قرار داد. بى‏تردید در این (تدبیر حكیمانه) نشانه‏هایى [روشن] براى مردمى است كه مى‏اندیشند.»

پیام‏ها و درس‏های آیه فوق

1ـ خداوند متعال با قدرت خویش و در آفرینشى حكیمانه، براى آدمیان همسرانى از جنس خودشان آفرید تا بدان‏ها انس و آرامش بگیرند. اگر همسر آدمى در آفرینش همسان او نباشد، نمى‏تواند با او انس بگیرد و از معاشرت با وى لذت ببرد و آرامش یابد، پس «مرد و زن» در جنسیت و انسانیت با هم شریك و همسانند.

2ـ دست حكمت الهى براى انسان همسر آفرید تا مایه آرامش و اطمینان او را فراهم كرده باشد. بر همین اساس و در هماهنگى كامل بین تكوین و تشریع حكیمانه، زناشویى، سنّتى جاودانه به شمار مى‏رود كه رویگردانى از آن دورى از نبى مكرّم صلی الله علیه و آله را در پى دارد.

3ـ آرامشِ حاصل از، در كنار همسر بودن، مطلق و نامحدود و آرامش جسمى، روحى، فردى و اجتماعى است و انسان با همسرگزینى و ازدواج به پیشگیرى یا درمان بسیارى از كاستى‏ها و بیمارى‏هاى خود مى‏پردازد.

4ـ هر یك از زن و مرد به تنهایى ناقص مى‏باشند و به همین خاطر به دنبال جزء مكمّل خود مى‏گردند و تا ازدواج نكرده‏اند یك بى‏قرارى و ناآرامى بر آنان حاكم است چون هر ناقصى مشتاق كمال خویش است و هر نیازمندى مایل به كسى است كه نیاز او را برطرف كند.

5ـ وقتى تمایل به همسر در وجود انسان‏ها به ودیعت نهاده شد؛ پس عشق‏هاى پاك ستودنى است و باید براى تحقق آن كوشید تا انسان با حركت در مسیر فطرت به كمال برسد.

6ـ پدیدار شدن عواطف عمیقِ پس از ازدواج و دلدادگى همسران و همزیستى مسالمت‏آمیز و حتى عاشقانه آنها از نشانه‏هاى تدبیر حكیمانه خداوند مى‏باشد.

7ـ بر خلاف تصور عرفى و باور سطحى و ناصحیحى كه ازدواج و تشكیل خانواده را بارى بر دوش همسران مى‏داند، ازدواج و نیل به مقام «همسرى» از نگاه قرآن كریم در راستاى منافع آنان مى‏باشد و همسران بار خاطر یكدیگرند نه این كه یار شاطر هم باشند.

8ـ بقاى پیوند میان همسران به یك كشش قلبى و جاذبه روحى نیاز دارد و به همین جهت پروردگار مهربان پس از آن كه آن دو در كنار هم به آرامش رسیدند، با دست لطف و عنایت خویش نعمت «مودّت» و «رحمت» را به آنان بخشیده است تا با عشقى صادق و علاقه‏اى كامل در كنار هم آرامشى غریزى داشته باشند.

9ـ مهرورزى دوستانه و بلكه عاشقانه‏اى كه بین همسران پدید مى‏آید، نه تنها نشانه قدرت خداوند است، كه عنایت و لطفى است كه در حق انسان روا داشته است. پس همسر شدن چنان باید انسانى باشد كه عنایت الهى، ظرف قابل خود را بیابد و نیز باید براى ماندگارى آن به هوش بود تا از طریق انسانیت فاصله نگیرد.

10ـ دوام گرایش مرد و زن به یكدیگر و آرمیدن در سایه انس هم به مودت و رحمتى است كه خداوند بین‏شان برقرار مى‏كند و البته این دوستى و مهربانى غیر از آن گرایش غریزى بین مذكر و مؤنث است كه در میان حیوانات هم موجود است ولى در قرآن نشانه آفریدگار حكیم معرفى نگردیده است بلكه این عشق برین، آیه قدرت و یكتایى آفریدگار نامیده شده است.

11ـ آرامش‏آفرینى ازدواج و نیز پیدایش مودت و رحمت بین آنان براى خردمندان و متفكران از نشانه‏هاى ربوبیت و تقدیر خداى حكیم، است.

منبع:

مجله پیام زن، شماره 148 ، محمدكاظم تقوى

برچسب ها آرمش , خانواده , همسر ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
با سلام این بلاگ درست کردم تا کمی با شخصیت این امام غریب آشنا بشیم بله غریب به نظر بنده غریبی امام عصر بیشتر از تمامی معصومین است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    امتیاز دهی به سایت
    حدیث
    برای امام مهدی غیبتی است حتمی که برای آشکار کردن علت آن اذن نداریم و آشکار نمی شود مگر بعد ظهور او همانگونه که حکمت کارهای خضر برای موسی آشکار نشد مگرهنگام جدایی امام صادق
    پرسمان

    آيا آزمايش انسانها توسط امام زمان((عليه السلام))

    در زمان ظهور هم وجود دارد؟


    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 6
  • بازدید سال : 11
  • بازدید کلی : 1,517
  • کدهای اختصاصی
    اشعار
    آه کشم دم به دم سیر کنم کو به کو تا به سر کوی تو با تو شوم رو به رو خسته شدم از بهار با گل و باغم چه کار جز گل روی تو ام نیست به باغ ارزو تا صف مشحر دمد بوی گل از بسترم گر که به رویا شبی با تو کنم گفتگو ای پسر فاطمه ای به فلک قائمه بی تو حیات همه بسته به یک تار مو چند کشم از درون ناله یابن الحسن چند ز خون جگر چهره کنم شستشو